Pagina's

dinsdag 7 december 2010

Identi - wat ... ?


Filmmaker John Albert Jansen ergert zich ... 

“Ondertussen erger ik me al jaren aan die nadruk op kleur en etniciteit en religie, die steeds meer in het debat is geslopen, waardoor jongeren zich minder en minder op de wereld en steeds meer op de eigen groep richten.” Die woorden schreef filmmaker John Albert Jansen mij toen wij van gedachten wisselden over de Cineblendavond waar indrukwekkende dingen gezegd zouden worden over 'de Molukse identiteit'. Gelukkig herhaalde John Albert Jansen deze woorden voor de microfoon toen op die avond het plichtmatige gezanik maar voortduurde … Er werd ongeveer gezegd dat identiteit uitsluitend, doch als het een beetje mee zit slechts voornamelijk te baseren is op etniciteit … de kolonisator 'in ons' deed nog steeds Heel Erg Lelijke Dingen met ons … wat voor Heel Erg Lelijke Dingen dat waren, dat werd er gelukkig niet bij verteld want men bedacht waarschijnlijk bijtijds dat het koesteren van de slachtofferrol welbeschouwd toch een beetje pervers is … maar het werd toch maar even gezegd en men wil op zo'n avond ook wel eens haar/zijn eigen parmantig uitgedragen mening voor het voetlicht brengen … Waar ik heel erg plezier in had was mijn opmerking dat ik mij ook wel eens met Gerard Reve identificeerde en ook met Rob Rensenbrink, hoewel ik in die WK-finale van 1978 dat doelpunt uiteraard wel gemaakt zou hebben. Had men mij langer het woord gegund, dan had ik kunnen opmerken dat ik mij ook identificeerde met die blij lachende man op rij zeven, stoel 5 die in het gezelschap verkeerde van een wel Zeer Appetijtelijke Dame (stoel 4) … Maar gelachen werd er niet want Molukkers en humor, dat gaat niet altijd goed samen. Molukkers willen klein gehouden worden en daarmee moet ik warempel die vrouw met dat gortdroge verhaal over de kolonisator wel degelijk gelijk geven want Molukkers … maar ja, daar ging het de hele avond (niet) over … Wat zijn dat eigenlijk, Molukkers?

Geen opmerkingen: