Pagina's

maandag 10 januari 2011

Rare dag


De dag begon goed, met Crosby, Stills & Nash op de radio en goed geluimd wachtte ik op Anis Dujé die maar drie kwartier later dan afgesproken ten tonele verscheen. Dujé belde zelfs op, hetgeen opmerkelijk is aangezien Dujé vier raszuivere Moluckse Grootouders heeft en Moluckers over het algemeen een hekel hebben aan klok kijken. Zelfs de kalender is aan hen niet besteed, "O, hadden we - echt waar, man? - déze vrijdag afgesproken? Wat voor dag is het vandaag dan? Wat? Zondag? Shit, man ... " Om het extra wachten wat te veraangenamen heb ik toen maar een Heel Erg Aardig Bericht gestuurd naar Otjep Rahantoknam, want Vriend Otjep voelt zich om hem moverende redenen Tamelijk Onheus Bejegend door mij ... Het heeft er alles weg van dat Moluckers in het Koninkrijk na het opheffen van het onvolprezen KNIL de kleinzerigheid tot cultuur hebben verheven ... Zo erg was het niet wat ik over Vriend Otjep schreef in mijn leerzame stukjes 'Persoonlijke Vrijheid' en 'Over de schaamte (loosheid)' ... Men snapt zo langzamerhand niet waarom Moluckers, op weg naar het Vaderland, altijd van Schiphol vertrekken. Eén sprong met die onbetamelijk lange tenen en men landt op het vliegveld van Makassar ... Over die kleinzerigheid raakten Dujé en ik maar niet uitgepraat want een theaterstuk hoort tenslotte ergens over te gáán. We noteerden de ene briljante inval na de andere en we waren lyrisch over de acteurs die het stuk zullen gaan dragen, totdat ik op het lijstje de naam Joshua Timisela zag staan. Dat is die man wiens Ego ik met een een schot hagel aan flarden heb proberen te schieten ... Wellicht toch verstandig als ik een keer mijns ondanks naar die 'film' van Timisela ga om na afloop wat lovende woorden her en der vandaan te harken ... Principes zijn mooi, maar ze moeten maar liever niet ten koste van ons prachtige theaterstuk gaan ... ""Sterk' heet die film ... Dat verzin je toch niet? Nou, Timisela wel ... " Een voordeel is wel dat ik dan met voornoemde Vriend Otjep kan gaan om diens Boosheid wat te temperen. Vriend Otjep mag dan betalen want als Verrichter van Grootse Wercken ten dienste van alle Moluckers in het Koninkrijk, bij het Landelijks Steunpunt Educatie Molukkers, verdient Mijn Vriend uiteraard een Stevig Salaris, dat iedere maand juichend door de Staat betaald wordt ... Het onvermijdelijk vele bier na afloop (en voor alle zekerheid ook vooraf) betaal ik dan wel want alsof de dag nog niet geslaagd was kreeg ik 's avonds laat per mail een heuse baan als vacatureverkoper aangeboden, daar mag Vriend Otjep uiteraard van meedrinken ...

Geen opmerkingen: