Pagina's

maandag 28 juni 2010

Voetbal ...



Gelukkig heb ik totaal geen verstand van voetbal, dus mag ik mij met een gerust hart bezondigen aan het koesteren van de gedachte dat het allemaal niet veel voorstelt wat het Nederlands Elftal op het WK in Zuid-Afrika laat zien en dat Ronaldinho met een slok op (of Romario achter een rollator) beter zou hebben gepresteerd dan Robinho en Kaka deden tegen Chili. Het Nederlands Elftal … op een dag als vandaag lees ik niet alleen de sportbijlage van de Volkskrant, maar ook die van Spits en Metro, want onderweg van Mijn Lief in Nijmegen naar huis kom ik belemmeringen tegen zoals kaartjesautomaten die mijn bankpas 'ongeldig' verklaren, kom ik lange rijen tegen voor het koffieapparaat van de AH To Go en rijdt die ene intercitytrein die ook in Driebergen-Zeist stopt natuurlijk net weg als ik het perron op loop … Alle tijd om te lezen hoe netjes Yolanthe – Wie de fok is dat? – iedere morgen de sokken van haar Wesley na het bidden van de rozenkrans strijkt. Alleen al de naam 'Wesley' roept aversie bij mij op. Veelal zijn het mensen die hun eigen naam ternauwernood kunnen spellen die hun kroost opzadelen met on-namen zoals Desley, Kimberley of Joey. In geheel het voorgeslacht van turfstekers en lopende band-arbeiders geen opa of overgrootvader te bekennen die naar dergelijke namen luistert, in geheel dat voorgeslacht overigens ook niemand te bekennen die had kunnen vermoeden dat het parvenu-nageslacht ooit de kinderen zou beledigen met namen als Sanne, Lotte of nog veel erger: Dieudonné … Dan hebben we het over de nazaten van mijnwerkers die met Voormalig Links (lees: PvdA) de lange mars hebben afgelegd door de instituties om uiteindelijk bij comfortabele baantjes uit te komen. Men ziet dat genre medebugers veelal samenklonteren op zogeheten buurtbarbecues, waar het tot 'wederzijds respect' schijnt te moeten komen, tot verbroedering tussen de genoemde nouveau riche-proleten en de 'allochtone' Medemens (die uiteraard na afloop van de barbecue als 'kut-Marokkaan' de afwas mag doen) … Maar nergens lees ik in al die kranten dat het verblijf van Nederland in Zuid-Afrika eigenlijk volstrekt overbodig is, want kampioen zijn 'we' al. (En worden 'we' het niet, dan komt dat door het Vuvezela-kabaal). Dat ziet men ook aan de manier waarop Mark van Bommel tegen Slowakije op het irritante af er een heuse baan van maakt alle ballen bij de tegenstander in te leveren. Ik ben te tolerant en 'invoelend' om Nederlanders een neiging tot zelfoverschatting toe te dichten, maar soms heeft men de schijn behoorlijk tegen.

Geen opmerkingen: