Pagina's

vrijdag 25 juni 2010

Zomerdag



Op een zomerse dag als vandaag sluipt het ongeduld binnen. Nog 3 maanden en een week, nog 99 dagen voordat we op Schiphol staan om naar Porto-Saparua te vertrekken. En zou ze bij het uitzwaaien gaan huilen, mijn Prinses? Ze zal haar broer, mijn jongste zoon B ('B is van Broer, Beest, Beschermer') stevig omarmen. "Bé, je komt toch echt wel terug hè? Je laat me toch niet voorgoed achter?" "Natuurlijk niet, klein zusje," zal B dan zeggen. "Natuurlijk kom ik terug, maar denk je er wel om ... " Op dat moment zal ik moeten ingrijpen want B zal zijn zusje op het hart drukken dat het kwetsbare kindje, met de bajonetvormige nagels en met die tong waarmee ze dagelijks de tanden scheert, tijdens zijn afwezigheid ver uit de buurt moet blijven van het 'Noord-Afrikaanse Tuig' dat haar voor 'hoer' uitscheldt als zij niet gediend blijkt van de avances. Dan vlammen die ogen op en ziet de Jonge Krijger voor zich hoe hij de Nederlandse zorgverzekeraars op hoge kosten jaagt door het Jan Hagel uit het Rifgebergte tot een leven in rolstoelen te veroordelen. "Want ik kom met het eerste de beste vliegtuig terug, hoor meisje. En jij moet dan die koppen van ze onthouden, dan wijs je ze aan en dan maak ik ze af. Hoor je me? Ik maak ze af."
"Geweldig, Bé," zeg ik dan. "Ben je je paspoort niet vergeten? En ga trouwens je moeder eens even een paar kussen geven." Waarschijnlijker is het dat het die twee andere Grote Broers zullen zijn die tussenbeide komen. De oudste B, van 'Bovenbaas', van 'Blok Beton' en van 'Belachelijk waar jij je druk om maakt. Rot op naar je eiland, mafkees. Ha ha ha' De tweede J, van 'Ja hoor, tuurlijk. Weet je wat? Ik blijf wel alle dagen bij de kleine meid en als we over straat gaan en we komen een paar van die debielen tegen dan hoop ik dat ze klein zusje beledigen. Dan heb ik een lolletje en jij lekker niet.' En als ik me dan omdraai om nog één keer te zwaaien dan zal ik de geruite sarong van mijn arme moeder uit mijn kinderjaren herkennen die de oude vrouw om de schouders van haar Stoere Kleindochter heeft gedrapeerd.

1 opmerking:

Brit zei

als er iets gebeurt, waar ik ook ben, weet ik dat de sarong van Oma op mijn schouders rust, dat zij mij, samen met Opa zal beschermen.

ik ben heel blij voor jullie dat jullie gaan, ik ga jullie zeker missen!

liefs,
Brit