Pagina's

zondag 27 juni 2010

Zondagochtend



De dagelijkse kleine vreugde om de eerste kop koffie wordt aanvankelijk verhoogd door Meisje B die al op blijkt en die goedgemutst (“Een ochtendhumeur is voor sukkels, Pap.”) een ontbijt nuttigt bij de door mij nog steeds niet te doorgronden klanken van muziekzender TMF. Maar dan is daar het moment dat het oude filterzakje uit het koffieapparaat moet en ik in de pedaalemmer de dubbel-dvd zie liggen die Joch B, nadat we de reis naar Maluku geboekt hadden, van het reisbureau cadeau heeft gekregen (samen overigens met een brochure van het Indonesische Ministerie voor Toerisme die in een Nederlands is vertaald, zo erbarmelijk dat alleen de PVV-aanhang ervan onder de indruk zou geraken … “Talrijke interessante plaatsen van grote natuurlijke schoonheid, ter land en ter zee wachten om ontdekt en onderzocht te wordem (sic). Talrijke en een grote verscheidenheid van opwindende aktiviteiten wachten om uitgevoerd te worden.”) Vloeken mocht ik vroeger nooit en dat mag ik nog steeds niet, maar ik zou geen benen meer overhouden als ik die zou breken iedere keer dat ik het verbod per ongeluk vergeten ben. “Godallejezus, B … we hebben het hier wel over eeuwenoude cultuurfenomenen zoals het Wayangtheaterspel en de Angklungmuziek … Alsof de vrijheid van Ambon millimeters dichterbij komt als men maar met gevaar voor eigen leven, onverzettelijk het Immer Wapperende Vaandel van de Republiek verdedigend, uitingen van Javaanse beschaving op de vuilnishoop deponeert.” Politieke idealen, ik zie daar wel wat in maar ze hoeven niet ten koste van mijn zondagochtend-humeur te gaan.

Geen opmerkingen: