Pagina's

dinsdag 29 juni 2010

Naar Nieuwolda

'Zelfportret'- Pieter Latul

Galerie 10 bij 10 in Nieuwolda, daar gaan we vandaag heen met het productieteam van BTHECITY, want BTHECITY spant zich in het project 'The Mind is wider than the Sky' te realiseren, waaraan zich gecommitteerd hebben een aantal kunstenaars van wie gezegd kan worden dat zij over uitzonderlijke artistieke talenten beschikken en dat zij die talenten aanwenden om kunstwerken te creëren die niet alleen een zo te noemen Molukse achterban aanspreken, maar die een tijdloze, universele zeggingskracht hebben. Zoals Mozart ook bij de Javaanse gamelanmuzikant tot de verbeelding spreekt, zoals Vincent van Gogh prenten heeft vervaardigd waarbij hij zich door het werk van Katsushika Hokusai liet inspireren.
Eén van die Beeldende Kunstenaars is Pieter Latul. In het kader van het project laat hij optekenen “Docenten aan de Rietveldacademie hadden zo hun eigen ideeën over mij en mijn werk. Henk Vroon noemde mijn werk “mystiek”, en verbond dat met mijn Molukse achtergrond en begon over relaties met het Avondland en symbolistische schilders. Dat ergerde me, een etnisch stempel opgedrukt te krijgen en de kant van het symbolisme trok me helemaal niet. Wat mij interesseerde, was portretten schilderen. Ik pakte dat op in de laatste twee jaar op de Rietveld, vooral geïnspireerd door Giacometti.”

Geen opmerkingen: