Pagina's

zondag 12 september 2010

Nooit meer doodtrappen



object       besnijdenismes
materiaal   zilver & cornalijn
datering    1700=1800
plaats       Rotterdam (?) & Nederland
hoogte     15.5
breedte    ø 2.0
collectie   Joods Historisch Museum
trefwoorden  besnijdenis
jhm-nummer 00134-01


“Als ik een vrouw ontmoet met een intelligent gezicht / een edel gevoelig profiel en beschaafde manieren / met poëziebundels van Reiner Maria Rilke en Hölderlin / en een altviool onder de arm / dan denk ik meteen aan neuken.” (Hans Dorrestijn) … Ongeveer in die trant denk ik aan doodtrappen (bij ontstentenis van een 'neukpartner' trouwens niet eens zo'n slecht vervangingsmiddel, hoor ik wel eens van ervaringsdeskundigen) als ik in de Volkskrant Ronald Huilebalk Giphart lees die ik graag op 11 september 2001 een sprong zonder parachute uit één van de door hemzelf uit te kiezen Twin Towers had zien maken (en dat de brandweer hem beneden opwacht met zo'n vangzeil, maar dat de brave mannen op het belangrijkste ogenblik plots en bloc flauwvallen door de stank van uitwerpselen die Huilebalk in kwestie voor zich uit stuurt). Huilebalk Giphart (de idioot schijnt ook nog kinderen te hebben verwekt en daar hoort men Jeugdzorg dan weer niet over) koketteert graag met de trauma's die 'zijn generatie' zou hebben opgelopen dankzij Onze Teinkaping van Wijster 1977. Een heus wel Groots Denkertje die Giphart, een man van Geweldige Filosofisch Wijsgerige Inzichten, want de meeste trauma-patiënten weten niet eens/willen niet eens weten dat het een trauma is dat zich als dichte mist tussen hen en de rest van de wereld genesteld heeft … Doodtrappen, reanimeren, op kosten van de Volkskrant (van 'uw en mijn abonnementsgeld') laten revalideren in zo'n slaapverwekkende Molukse woonwijk en daarna voor alle zekerheid met een roestig, gebraamd Somalisch besnijdenismes ontmannen … van dat soort gedachten hoop ik verlost te zijn als ik na een verblijf van zes weken in Porto op Saparua terugkom in dit Prachtland … Woede en wrok, het zijn mijn meest trouwe metgezellen, maar trouw gaat mijnerzijds in dit geval nogal eens gepaard met zelfverloochening, met zelfbeperking …

Geen opmerkingen: