Pagina's

maandag 30 augustus 2010

Malaria

Anopheles messea

“Leg je lot in Gods handen.” Daar had ik naar moeten luisteren … Ik had devoot moeten bidden en niet anderhalf jaar lang iedere maandagavond op sessie bij de psychotherapeute moeten zitten, niet al die nortrilen moeten slikken. God is gratis (winstgevend zelfs als men niet het kwartje, dat moeder ons voor de kerkgang overhandigde, maar het pepermuntje in de collectezak van de hengelende diaken deponeert … van al het snoepgoed dat ik in mijn kinderjaren gedoneerd heb is gans het kerkbestuur aan de insuline geraakt … ) en de psychotherapeute moest voor eigen risico bijbetaald worden. En bleef het daar nou maar bij, maar nee hoor … jaren later krijgt men nog een trap na als men naar Porto op Saparua wenst te gaan en men de gezondheidsverklaring van de GGD naar eer en geweten invult (“Geeft u momenteel borstvoeding?” “Nee”) … “Ja meneer, dat is nou jammer, maar ik moet u helaas vanwege uw vroegere depressiviteitsklachten die duurdere anti-malariapillen voorschrijven.”


Geen opmerkingen: