Pagina's

zaterdag 24 juli 2010

Naar Amsterdam


T is een Landgenoot en hoe hij aan zijn achternaam komt, die fonetisch overeenkomt met die van het Franse automerk Renault, weet ik niet, maar één van de eerste dingen die hij mij vertelde toen we met elkaar kennis maakten was dat hij liever geen 'ha ha of heet jij Peugeot' genoemd wordt. Die neiging hadden andere mensen nog wel eens en dan werd T heel, heel erg boos … Ik herkende T bij de eerste ontmoeting terstond, waarschijnlijk aan die blik die verried dat de afgelegde weg lang, heel erg lang was. Dat de eindbestemming ook nog lang niet bereikt is en dat we elkaar onderweg met vrolijke verhalen in het juiste marsritme kunnen houden … “En wat gaan jullie samen doen?” vroeg de Geliefde toen ik haar vertelde dat T en ik in Amsterdam hadden afgesproken … “O, geen idee,” zei ik. “Rare plannen maken, hoogstwaarschijnlijk.” Met 'O, geen idee' wordt bedoeld … 'Het lukt mij niet om in een kwartier te vertellen waar T en ik elkaar van kennen. Want dat is het verhaal van lange marsen, van het Vaandel dat tot het alleruiterste verdedigd dient te worden, van woede dat mijn ouders in dat godvergeten schijnheilig christelijk (in combinatie met 'schijnheilig' dient men 'christelijk' altijd met een kleine letter te schrijven, omdat anders Onze Heiland voor de kat zijn kanarie de gang naar Golgotha heeft gemaakt) Leerdam begraven liggen na een lang leven vol teleurstellingen, van dromen waarin alle vragen beantwoord zullen worden … en dat verhaal vertel je niet op een donderdagmiddag als je eerst nog moet uitvinden hoe de OV-chipkaart geactiveerd moet worden en of dat 'in-en-uit-gecheck' nou wel of niet duurder/goedkoper is dan gewoon een retourtje met voordeelurenkorting kopen bij de kaartjesautomaat. En over duurder/goedkoper gesproken, vroeger – toen ik nog geen Lichtend Voorbeeld voor mijn Brave Kinderen hoefde te zijn – reisde ik naar Amsterdam CS tegen het allerlaagste tarief, gebaseerd op de wetenschappelijk bewezen ondeelbaarheid van de conducteur. Stapte die in het ene gedeelte, dan nam ik het andere en op het Amstelstation wisselde ik gewoon van treinstel … '

Geen opmerkingen: