Pagina's

woensdag 28 juli 2010

Terrasbezoek


De zomer aarzelt, de zomer wankelt maar het is net warm genoeg om op een terras in Nijmegen neer te strijken. Nieuw in de horeca is het bedienend personeel dat zich met gespeelde vriendelijkheid naar de klant spoedt als die nog maar net zijn glas earl grey thee leeg heeft. “Wilt u nog wat drinken, meneer?” “Nee, dankuwel,” zegt meneer. “Iets eten misschien?” “Nee, dankjewel.” Van 'u' naar 'je' geraakt men langs de weg van ergernis … “De horeca is ook niet meer wat ze geweest is,” klaagt meneer tegen de Geliefde als die naast hem komt zitten met alle boodschappen die hij zelf ook had kunnen doen, ware het niet dat de wijn van de vorige avond de dood gewaande kleinzerigheid bij hem heeft wakker geroepen. “Ja, ik moet niet meer drinken. Daar word ik zo langzamerhand echt te oud voor, dan word ik chagrijnig van zo'n malle griet die van haar baas met haar borsten moet zwaaien in de hoop dat ik hectoliters earl grey thee ga drinken om bij haar in het gevlei te komen en dat ik hele broden met 5 soorten kaas en dertien soorten worst ga verorberen … ” “Jij moet inderdaad voorlopig maar geen wijn meer drinken, Schat,” zegt de Geliefde nadat ze het Meisje met de Borsten de schrik van haar leven heeft aangejaagd door een glas Radler te bestellen. “U - wa – is – da” vraagt het wicht, dat hij opeens heus wel aardig vindt want zij kan er ook niets aan doen dat het beroerd gesteld is met het onderwijs in Nederland. Het is ook haar schuld niet dat de omzet in het cafébedrijf door de economische wereldcrisis drastisch gedaald is en haar baas haar daardoor verplicht heeft zich – voor die € 6,50 per uur fiscaal onverantwoord – als een can can-danseres uit te dossen. “Nou kijk,” zegt de Geliefde en ze zet geduldig op haar hurken uiteen hoe men zonder de explosieven opruimingsdienst erbij te betrekken bier met limoenlimonade kan mengen met het gewenste glas Radler tot resultaat. “Als jij drinkt,” zegt de Geliefde, nadat de paaldanseres zich strompelend op te hoge hakken uit de voeten heeft gemaakt, “Dan kan ik enorm met je lachen, maar dan hoor ik ook dat er woede door het lachen heen klinkt.”

Geen opmerkingen: