Pagina's

dinsdag 27 juli 2010

Telefoon ...


Jan Steen ben ik dank verschuldigd voor het ontwerpen en het inrichten van mijn huishouden en voor het organiseren van mijn zogeheten administratie. Ergens tussen de kerstkaarten van 2008 en 2009, tussen de installatie – CD-ROMS van verouderde Windows-versies, tussen uitgeknipte tijdschriftartikelen die beslist eens gelezen moeten worden door mijn kleinkinderen, tussen verdwaalde foto's van Prinses Maluku uit de tijd dat niemand nog durfde te vermoeden dat uit het poezelige wezentje – dromerig starend in de camera – een Kenau zou groeien die de Grote Mannen in het gezin haar wil zal opleggen. Daar ergens tussen moet het exemplaar in enveloppe liggen van de Volkskrant van donderdag 1 oktober 2009, dat diezelfde Volkskrant mij had toegestuurd. “In de hectiek rond het overlijden van mijn moeder ben ik mijn exemplaar van uw krant kwijtgeraakt … ”. Langer doorzoeken zou tot zoveel stofverplaatsing leiden, dat allereerst een bezoek zal moeten worden gebracht aan een speciaalzaak in huishoudelijke artikelen waar men pas na grondig wetenschappelijk onderzoek zal kunnen vaststellen welke zak er exact past in de stofzuiger van meneer, die meneer blijkbaar ergens in de jaren tussen Falkland– en Eerste Golfoorlog uit het Openlucht Museum heeft gestolen. En met 'zak' wordt nou eens keer niet neo-NSB-er Maxim Verhagen bedoeld, die te laf is zelf Blonde Geert op te vrijen, maar als de 'God' van het CDA beschikt dat de Nationale Clown uit Venlo hem de ballen streelt, wie is hij dan om niet te ejaculeren … Maar daarmee is het plotse probleem niet opgelost dat men vrijwillig over zich heeft afgeroepen … Gelukkig ligt daar onder de keukentafel op een vergeten, verrassend geordend stapeltje 'Belangrijke Papieren' nog de 'VPRO GIDS no 39 van 26 september t/m 2 oktober 2009 | prijs € 0,50' … Men zal op woensdag 30 september des avonds om 21 uur 20 niet op Nederland 1 gekeken hebben naar 'Wallander (KRO) Brits-Zweedse detectiveminiserie. Afl 3 (slot): Midzomermoord (One step behind). Drie jongeren worden tijdens een uitgebreide midzomernachtspicknick in het bos van dichtbij neergeschoten … ' Veel spannender was het om, met het kabaal van '20.15 UEFA Champions League: Bayern München-Juventus' op Nederland 3 op de achtergrond naar het schermpje van de GSM te staren in afwachting van berichten over de Zeer, Zeer Oude Vrouw die in een roes van morfine langzaam hemelwaarts aan het zweven is … “Nee, geen gemiste oproepen … F zal mijn nummer toch wel hebben? … F zal toch niet … echt iets voor hem om zijn GSM in de auto te laten liggen en die auto dan uitlenen aan de zwager van de tante van zijn buurvrouw en die auto staat nu in een parkeergarage in Amsterdam of aan de kade in Marseille … hebben ze daar wel een kade … ” Het onvermijdelijke telefoontje komt pas de volgende ochtend als Nederland ontwaakt en men zich blijmoedig opmaakt voor Nederland 1 '6.30 MAX Geheugentrainer (MAX)', voor Nederland 2 '7.00 Journaal met gebarentolk (NOS) of wie weet voor Nederland 3 '6.30 Kabouter Plop' … “F … met F … Broer, ik moet je helaas … ” Maar hij hoort het allemaal niet. Hij voelt alleen die siddering, hij voelt die proppen van woede in de traanklieren … hij luistert pas weer als de Zeer, Zeer Oud Geworden Vrouw hem toefluistert … “Mijn Lief, nu wil ik gaan. Het is heus niet allemaal voor niets geweest … ”.

Geen opmerkingen: